boek-drukken-snel

Altijd het juiste aanbod: ook als snel handelen nodig is

De juiste keuze op het juiste moment. Dat is waar Boboh voor staat. Het succesvolle boek ‘Twentse proat’, een uitgave van contentmarketingbureau Geen Blad voor de Mond, is daar een mooi voorbeeld van.

Als uitgever sta je voor een aantal belangrijke keuzes. Welke oplage kies je voor een boek? Oftewel hoeveel risico neem je met een nieuwe publicatie? En wat mag dat dan per boek kosten? Je wilt namelijk de prijs voor de consument zo laag mogelijk houden, maar er moet uiteraard ook marge zijn om de kosten en risico’s af te dekken.

 

Geen Blad voor de Mond gaat voor het hardcover boek ‘Twentse proat’ voor een eerste een oplage van duizend exemplaren. Die oplage is een kleine gok voor de uitgever, maar de gedachte is dat er met de juiste mediacampagne en promotie veel vraag ontstaat.

 

Kwaliteit voor de beste prijs

Uiteraard telt de prijs als je een boek wilt uitgeven, maar ook de kwaliteit is belangrijk. Je wilt immers wel dat het boek uitstraling heeft, waardoor mensen in de boekhandel het willen kopen.

 

Met die uitgangspunten ging Boboh aan de slag. En dat is waar we goed in zijn: uitzoeken welke route we moeten kiezen om de beste kwaliteit zo voordelig mogelijk te realiseren. Bob Olde Hampsink: “De boeken moesten medio november geleverd worden. Er was geen sprake van grote tijdsdruk, we konden voor deze productie dus kiezen voor een offset-partner in het buitenland. Die bood de beste prijs.”

 

Snel handelen

Het boek blijkt al snel een succes. De bestellingen vliegen bij Geen Blad voor de Mond de deur uit. Sterker nog, het boek is binnen twee dagen uitverkocht. Boekhandels hebben zelfs een wachtlijst voor klanten en wachten met smart op een nieuwe levering.

 

De levering medio november was tactisch slim. Maar snel een tweede druk realiseren blijkt wel een uitdaging. Bob: “De decembermaand is één van de drukste maanden in de drukkerswereld. Dus waar kun je op dat moment nog bijdrukken én snel leveren? Want als iedereen op jouw boek zit te wachten wil je daar als uitgever natuurlijk commercieel op inspelen. Het boek moest dus eigenlijk weer voor de kerstdagen in de winkels liggen.”

 

Kortom, er moet snel gehandeld worden. We weten zoals altijd snel te schakelen en maken slim gebruik van ons netwerk. Onze vaste partners in het buitenland zijn vanwege de korte doorlooptijd dit keer uitgesloten. Daarom schakelen we met Nederlandse partners die dezelfde kwaliteit kunnen leveren. Dat lukt! De tweede druk van 1.500 exemplaren ligt rond 20 december in de winkels.

 

Derde druk

Ondertussen is de animo voor het boek zo erg toegenomen dat er een derde druk moet komen. Het is intussen al eind december, dus iedereen beseft dat de feestdagen met deze derde druk niet meer worden gehaald. Dat betekent direct dat er minder tijdsdruk op de nieuwe levering van 1.500 exemplaren zit. Daarom besluit Boboh weer uit te wijken naar de vaste partner in het buitenland voor de gewenste scherpe prijs.

 

Laurens Oude Elberink, directeur van Geen Blad voor de Mond: “We werken al langer met Boboh samen, maar dit was weer zo’n moment waarop je beseft hoe bijzonder de werkwijze is. Het snel schakelen en regelen was in dit geval essentieel.”

Overig nieuws

Delen: 

Offerte aanvragen

Vraag vrijblijvend een offerte aan en je ontvangt een meer dan concurrerend voorstel. Kom je er niet helemaal uit, neem dan contact op via [email protected] of bel 06-50603124.